نقد و بررسی آهنگ دیدگاه حصین

نقد و بررسی ترک دیدگاه حصین

 

در این قسمت با نقد و بررسی آهنگ دیدگاه حصین در خدمت شما عزیزان هستیم .قبل از انتشار ترک دیدگاه آخرین حضور حصین در یک قطعه بدونِ همخوان به شهریور 97 و آهنگ چپه باز میگردد. در این مدت تمام ترک های منتشر شده از وی به همراه یک یا چند هنرمند میهمان اجرا شده اند. در ابتدای انتشار این قطعه با یک سری از حواشی ها همراه شد. برای مثال بسیاری از شنوندگان در مصرع “دروغه شانس پ دنبالِ طولِ موجاست” به اشتباه فکر میکردند که کلمه ی آخر “مجاز” است و این قسمت به آلبوم “مجاز” “سروش هیچکس” و مشکلاتی که این دو هنرمند با هم داشته اند اشاره میکند که با لایوی که چند ساعت بعد توسط حصین آغاز شد بسیاری از این حواشی پایان یافت.

دیدگاه را میتوان یک دمو از آلبوم آتی حصین به نام “یاد” دانست ، آلبومی که تا به حال چندین بار وعده ی انتشار آن داده شده اما گویا این بار قرار است با تیم جدید حصین این وعده به واقعیت بدل شود. تیمی که سابقه ی کاری آن را با “حمید صفت” دیده ایم و از افرادی نظیر محمد صباغی (مدیر برنامه های حصین و مدیر لیبل جوهر) و مهدی سفیدگر (آهنگساز قطعات حمید صفت) تشکیل شده است.

اما ما در این مقاله به برسی ساختاری ، محتوایی ، فنی و کاور این اثر میپردازیم.

 

برسی ساختاری:

نکات مثبت:

این ترک دارای 3 ورس ، 2 کورس و 2 پل است. اگر به گذشته برگردیم ترک های کمی دارای ساختار پل بودند اما استفاده از پل در این سال ها رو به افزایش بوده است. استفاده از پل در این ترک از نقاط قوت آن محسوب میشود اما استفاده بیش از یک بار از بریج امری رایج نیست.پل معمولاً بعد از کورس قرار میگیرد و برای ایجاد تنوع و دادن استراحت به گوش های شونده کاربرد دارد.

در ترک های طولانی و دارای ورس های بالا تغییر رتیم میتواند باعث گیرایی بیشتر موضوع و گاهی سوا کردن بخش های مختلف از هم شود که در این ترک به خوبی رعایت شده است و از نقاط قوت آن محسوب میشود.

از دیگر نقات قوت این ترک میتوان به فلوی خوب حصین اشاره کرد که دارای ریتم خاصی بوده و ضعف رایم ها را تا حدی پوشش میدهد. صدای خاص و استایل رپ کردن حصین همواره باعث گیرا شدن بیشترِ صدای او شده و بسیاری از طرفداران نیز به همین دلیل به حصین علاقمندند.

نکات منفی:

اما بزرگترین نقطه ی ضعف این قطعه ضعیف بودن رایم هاست ، موردی که یکی از فاصله های اساسی رپر های فارسی ربان با رپ کن های بین المللی است و در اکثر آهنگ ها این ضعف دیده میشود. در این ترک نیز قافیه هایی ساده که قالبا دو سیلابی و سه سیلابی هستند مشاهده میشود و چیدمان قافیه ها بسیار پیش پا افتاده است.

 

بررسی محتوایی:

دیدگاه یک ترک نه خیلی مفهومی و نه خیلی ساده است. در قسمت اول ورس یک شاهد این هستیم که هنرمند خود را یک فرد خود ساخته معرفی میکند که در مسیر رسیدن به این موفقیت آزمون خطاهایی انجام داده است. احتمالا این بخش اشاره به ماجراهای منحل شدن تشکل کاغذ و قطع همکاری حصین با منیجر قبلی خود است.

در قسمت بعدی ورس حصین از تاثیر رپ بر روی زندگی اش صحبت میکند و به عقیده ی او رپ مانند یک دریچه زندگی اش را معنی بخشیده و خود واقعی او را نمایان کرده است. در قسمت سوم ورس یک نیز فضای کار گنگ شده و به مخاطب تاکید میکند که به رپ به دید یک سرگرمی نگاه کرده و از حوادثی که ممکن است پیش بیایند واهمه ای ندارد. این تقابل دیدگاه که ترکیبی از بُعد جنگجو و مادی حصین و بُعد کمال طلب و غیر مادی و در واقع بی تفاوت اوست در آهنگ و حتی در کاور مشاهده میشود که در بخش بررسی کاور بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

در کورِس کار موضوع اصلی باز هم خودساختگی و وابسته نبودن به بُعد جسمی انسان است و آن تقابل دیدگاه که در پاراگراف قبل در مورد آن توضیح دادیم در این قسمت نیز در مصرع “هم هار هم جَلدو” دیده میشود. لازم به ذکر است که جَلد بیشتر به معنای آشنا و وفادار است.

در قسمت پل شاعر از بی اثر بودن دشمنی ها و زخم هایی که بر روی تن دارد سخن میگوید و این دشمنی ها را عاملی مفید مانند حجامت برای خود میداند.

در ورس دوم تمرکز اصلی موضوع بر روی فناپذیر بودن جسم انسان و توجه به بعد معنوی اوست. هنرمند در این قسمت خود را بی توجه به مسائل مادی دنیا و در پی حقیقت روح معرفی میکند اما باز هم در مصرع پایانی شاهد تقابل خیر و شر هستیم. این تقابل در ورس سه و در مصرع “وسطِ یه جنگ بین سفیدی و سیاهی” نیز مشاهده میشود. در باقی قسمت های ورس سه هم مانند بخش هایی از ورس یک و ورس دو هدف هنرمند از زندگی را رسیدن به کمال و جدا شدن از وابستگی به جسم میداند.

 

بررسی فنی :

ساختار بیت

1. تمپو رو 98 bpm

2. جنس درام کیت به غیر از clap ک در قسمت میکس و مستر توضیح داده خواهد شد. بقیه اجزا و چیدمان درام را میتوان نقطه قوت بیت دانست.

3. ملودی اصلی کار از چهار نت تشکیل شده در گام سل مینور ک به صورت لوپ در یک میزان در سه ورس و اینتروی کار تکرار میشود.

4. یکی از کارهای مهمی که در تنظیم این قطعه انجام شده است سایدچین بیس به همراه کیک میباشد که موجب تداخل فرکانسی در قسمت low (پایین) فرکانس نمیشود.

میکس و مستر کار در کل مطلوب ارزیابی میشود و صدای ووکال ها و سازها به خوبی شنیده میشود. به غیر از پاساژ کار که در قسمت درام مطرح شد و نباید از clap استفاده میشد (حال که استفاده صورت گرفته میبایست به وسیله ی اکولایزر قسمت میدرنج فرکانس Clap را در برخی قسمت ها کم کرده تا دچار تداخل فرکانس با ووکال ها نشود). اما باز هم تاکید میشود چون تایک قسمت پاساژ در این قطعه بسیار کم است این تداخل فرکانسی صدمه ی زیادی به این قطعه وارد نکرده اما در صورتی که رعایت میشد شاهد میکس و مستر بهتری بودیم.

 

بررسی کاور:

رنگ های به کار رفته در کاور دارای ارگونومی خوبی هستند و مخاطب میتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند ، اما قرینه نبودن سایز دو چهره ی موجود در کاور یکی از مواردیست که به عنوان یک نکته ی منفی میتوان آن را در نظر گرفت. البته این ناقرینگی ممکن است به صورت عمدی و برای نشان دادن بخش مورد تاکید صورت گرفته باشد. در مورد محتوای کاور نیز همانطور که در قسمت برسی محتوایی اشاره شد، این ترک تقابل بُعد خیر و بُعد شر در حصین است. مضنون کاور را میتوان در مصرع “این بازیه چهره هاست همه تووی یه فیلم ، اسمش هم دیدگاه منه” یافت. رنگ قرمز نشان از جنگ و رنگ خاکستری رنگ بی تفاوتیست. جنگجو نسبت به دشمنان خود و بی تفاوت به مسائل دنیوی که در قسمت های مختلف ترک نیز شاهد آن بودیم که این دو رنگ ها ، تشکیل دهنده ی شخصیت حصین هستند.

متن آهنگ دیدگاه حصین و اپیکور

 

شما نیز نظرات خود در مورد این آهنگ و نقاط ضعف و قوت آن را بیان کرده و با ما در میان بگذارید.برای حمایت از ما نیز میتوانید لینک مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید.

 

نویسنده ی بخش محتوایی : امیرحسین

نویسنده ی بخش فنی : امیر الکو (برای دسترسی به اینستاگرام نویسنده بر روی این  قسمت کلیک کنید)

نویسنده ی بخش کاور : ایمان GFX

و با تشکر از تیم رپ تاپ تن که ما را در نوشتن بخش ساختاری همراهی کردند.

آخرین نقدها

  • سینا پارسیان در مسیر بزرگان

    چند ماه پیش بود که پیامی از یکی از کاربران سایت ، که گفته بود :«لطفا کارهای سینا پارسیان را در سایت و کانال قرار دهید.» دریافت کردم. با خودم گفتم که خدا میداند این یکی با لابی کدام آهنگساز و نوازنده یا کدام خواننده معروف شده ، چون...
  • نقد و بررسی آهنگ سیل مهراد هیدن و شایع

    تقریباً در تمام صنعت های سمعی و بصری هر گاه برای یک محصول اعم از بازی ، فیلم ، موزیک و … بیش از حد تبلیغ شد، حتی اگر با یک محصول متوسط یا خوب روبرو بودیم ، به دلیل بالا رفتن توقعات مخاطبین ، ضعیف پنداشته شد و...
  • نقد و بررسی آهنگ دیدگاه حصین

      در این قسمت با نقد و بررسی آهنگ دیدگاه حصین در خدمت شما عزیزان هستیم .قبل از انتشار ترک “دیدگاه“ آخرین حضور حصین در یک قطعه بدونِ همخوان به شهریور 97 و آهنگ “چپه“ باز میگردد. در این مدت تمام ترک های منتشر شده از وی به همراه...
  • نقد و بررسی آهنگ گوشت بهرام

    گوشت آخرین ترک منتشر شده از بهرام نورایی بود. رپری که طرفدارانش کم کم داشتند به سکوتش عادت می کردند ولی انتشار این ترک در تشکل تازه تاسیسِ پیله احتمالاً نویدِ مرتکب شدن دوباره ی این آرتیست به اشتباهات خوب جدیدی را میدهد. دور شدن بهرام از فضای آلبوم...

دیدگاه شما

پاسخی بنویسید برای :
  • masoom پنجشنبه , 12 دی 1398 پاسخ
    1

    خیلی وقت بود نقد بررسی نذاشته بودید

    • Admin پنجشنبه , 12 دی 1398 پاسخ
      0

      آره ، گفتیم یه تکونی به خودمون بدیم

  • s.d.h جمعه , 13 دی 1398 پاسخ
    1

    نقد خوب و عالی ای بود…خسته نباشید میگم به تیمتون
    ولی من فکر میکنم که عدم قرینگی چهره ی حصین روی کاور آلبوم بدون شک عمدی بوده…ولی خب واقعا از زیبایی کار کم کرده

    • Admin جمعه , 13 دی 1398 پاسخ
      0

      سلامت باشید دوست عزیز
      مرسی از حضورتون

  • یسنا جمعه , 13 دی 1398 پاسخ
    0

    ببخشید از نظر شما آهنگ با رایم قوی چه آهنگی هست میتونید مثال ایرانیش رو بزنید؟

    • Admin جمعه , 13 دی 1398 پاسخ
      1

      نمونه زیاد هست ، برای مثال یقه عرفان ، نمونه های خارجی هم زیاده ، این لینکی که واستون میذارم رو ببینید تا متوجه حرفم بشید
      https://www.youtube.com/watch?v=qNGQyRDFoNc&feature=youtu.be

      • یسنا یکشنبه , 15 دی 1398 پاسخ
        1

        wow
        واقعا راست گفتی چه رایم قوی دارن فوق العاده بود
        از امینم هم دیدم مثله یکی شما فرستادی واقعا زبونم بند اومده بود
        سپاس از پاسخگویی و زحمت نقدتون

        • Admin شنبه , 21 دی 1398 پاسخ
          1

          خواهش میکنم عزیز

  • Tireman یکشنبه , 15 دی 1398 پاسخ
    0

    با عرض سلام.اینکه چهره حصین توی کاور قرینه نیست کاملا مشخصه که نسبت قاعل شده بین سیاهی و سفیدی وترکیب این دورو یعنی خاکستری بودنو میپسنده.وبه کسایی که فعالییتشون بیشتر گرایش داره به سمت گزشت از مساعل دنیوی و درگیر شدنو فهمیدن روحشون ورسیدن به علم سرمنشا میخواد بگه که من خیلی وقته راهیو که شمادارین میرینو رفتم! انتحای آهنگشم میگه رحم آفته نرو راهو برگرد که توصیه میکنه به فعالانی که اشاره کردم:) . از دیدگاه من چون بیشتر شنونده ها دارن گرایش پیدا میکنن به سمت آهنگای مفهومی و خواننده های مکتب گرا حصین خواسته به این مساعل تو آهنگش اشاره زیادی داشته باشه و توی کاور اینطور بگه که من اهمییت بیشتری به سفیدی میدم! اما از نظر من این موضون که به ما نشون داده کاملا برعکسه و حصین بیشتر درگیر سیاهی تا سفیدی وبا مساعل و حواشی دنیوی بیشتر درگیره تا گذشتن از اونا . من اینو کاملا واضح میبینم توی حصین اون اصلا دروغگو یا به قول بعضیا سیاستمدار خوبی نیست شاید قبلا بوده باشه ولی نتونسته خودشو خیلی همراه با جامعه آپدیت کنه و مشکلش چیه? خودش بهتر میدونه.سپاس

  • MAHDI جمعه , 20 دی 1398 پاسخ
    0

    واقعا نقد و بررسی کاملی بودید … ممنون ک وقت گذاشتید و این مطلب خوب جمع کردید .

    • Admin شنبه , 21 دی 1398 پاسخ
      0

      مرسی از حضورت رفیق

  • shady دوشنبه , 23 دی 1398 پاسخ
    0

    دلم برا یه نقد و برسی شلوغ و باحال مثل نقدی برای جامعه رپ ایران تنگ شده????????
    یه نقد فراگیر و پر از بحث و دیگاه بزارین لطفا،

    • Admin سه شنبه , 24 دی 1398 پاسخ
      0

      در اون زمینه حرفی واسه گفتن نمونده
      چیزی که ما سه چهار سال یش گفتیم و خیلیا اومدن بهش خرده گرفتن رو الآن جامعه ی آندرگراند ایران داره میزنه با این تفاوت به اشاعه فحشا سایت های بت هم اضافه شده

  • ali h سه شنبه , 1 بهمن 1398 پاسخ
    0

    سلام و خسته نباشید. سوالی داشتم درباره البوم یاد حصین امکان همکاری حمید صفت با حصین تو ای البوم هس؟؟

    • Admin سه شنبه , 1 بهمن 1398 پاسخ
      0

      سلام وقت بخیر
      با توجه به اینکه منیجر هاشون یه شخص هستن این امکان دور از ذهن نیست

  • علی یکشنبه , 6 بهمن 1398 پاسخ
    25

    اخه گوووو* نشستی داری درباره حصین نظر میدی

    • Admin یکشنبه , 6 بهمن 1398 پاسخ
      0

      تربیت خانوادگیت در همین حده ، توقعی نمیره ازت

      • کسرا یکشنبه , 5 بهمن 1399 پاسخ
        0

        خخخ…خوشم میاد در هر شرایطی یه حرفی واسه گفتن داری….

    • EMPEROR شنبه , 30 بهمن 1400 پاسخ
      0

      بیا پایین بچه تو دیگه فقط مونده زر بزنی اعصابمون خودش همینجوری ریدس تو هم امدی شعر میگی

  • علیرضا جمعه , 29 فروردین 1399 پاسخ
    0

    این ترک مشخصا برای یه دلیل خونده شد و اونم نشون دادن راه اصلی حصین … راهی که با جدا شدن امثال صادق و شایع از بین نمیره که حقاً اگه حصین نبود مسیرشون شاید 6 7 سال بیشتر طول میکشید، ولی اینکه جدا شدن این دو نفر و امثال بیگرض مثل زخم حجامت میمونه یه جورایی پرونده شایع رو فرستاد بایگانی به نظرم

  • امیر چهارشنبه , 10 آذر 1400 پاسخ
    1

    هی حول دادیم همو از تو جایگاه به زور تا شد اشتباه خوب
    ینی هی تلاش کردیم که رنک 1 بشیم تا اینکه بهرام اشتباه خوب رو خوند؟

  • ~Shahram جمعه , 11 آذر 1401 پاسخ
    0

    بالا دست ابلیس نی🤙🏴‍☠️hra.h

Array ( )

عضویت در سایت