سینا پارسیان در مسیر بزرگان
چند ماه پیش بود که پیامی از یکی از کاربران سایت ، که گفته بود :«لطفا کارهای سینا پارسیان را در سایت و کانال قرار دهید.» دریافت کردم. با خودم گفتم که خدا میداند این یکی با لابی کدام آهنگساز و نوازنده یا کدام خواننده معروف شده ، چون این اواخر اسمش را زیاد شنیده بودم ، اما راستش را بخواهید به خاطر بدبینی ایجاد شده در من به خوانندگان جدید الورود این ژانر حتی به خودم این اجازه را نمیدادم که یک ترک از او دانلود و گوش کنم چون این اواخر اکثر مطرح شدگان جدید این سبک مرا ناامید کرده بودند. برخی از آنها که اصلاً پتانسیل ورود به این عرصه نداشتند به زور تنظیم کننده ها و غوغا در فضای مجازی شنیده میشدند و برخی دیگر که استعدادی هم داشتند دستی دستی آن را به نابودی میشکاندند و گاهی برایم سوال پیش می آمد که چرا فلانی که میتواند خوب بخواند و اثر قابل قبولی ارائه کند ، با این ترک های آبدوغ خیاری گند میزند به تصورات شنونده ها. البته ریشه های این موضوع مشخص است که شاید بعدا در مورد آنها صحبت کردیم.با ما همراه باشید تا در ادامه به صورت مختصر به نقد و بررسی آهنگ های سینا پارسیان بپردازیم.
نقد و بررسی آهنگ های سینا پارسیان ؛ جسور و رو به رشد
اولین ترکی که من از سینا پارسیان شنیدم ، قطعه ی “همسایه” بود. بعد از پلی شدن آهنگ متوجه فضاسازی خوب قطعه ، صدای گیرای سینا و شعر زیبای a-min شدم و خیلی زود این خواننده ی جوان توجهم را جلب کرد.بعد از پایان آهنگ پیش خودم گفتم : خب از این به بعد آهنگ های پارسیان هم تکست خواهیم کرد. اما چیزی که مرا مجذوب این هنرمند کرد ، قطعه ی عصای موسی بود. ابتدای قطعه با صدای لالایی یک زن که به گفته ی سینا صدای مادرش است شروع میشود که کلمات آن با لهجه ی شیرین کردی بیان میگردند. در ادامه هم سوژه ی ناب ترانه و اجرای بی نقص سینا باعث شد هر چه جلوتر میرفتم از گوش کردن به این آهنگ بیشتر لذت ببرم و این هم یک آغاز برای من و هم یک آغاز برای پارسیان بود. از این جهت برای من که یکی از با استعدادترین هنرمندان پاپ فعلی کشور را پیدا کرده بودم و برای پارسیان که تازه همکاری اش را با پرستو آغاز کرده بود. بعد از این آهنگ سری به کارهای قبلی سینا زدم و دیدم که مسیر او همواره به سمت پیشرفت و اصطلاحا روبه جلو بوده و با توقع بالایی که قطعه ی عصای موسی برای من ایجاد کرده بود بی صبرانه منتظر کار بعدی او بودم.
قطعه ی “رگ” برای پارسیان یک فصل تازه است.هم از این جهت که او با انتشار این قطعه به صورت آگاهانه و با استفاده از همخوان زن قید دریافت مجوز را زد و هم از جهت اینکه همکاری های سینا با پرستو از قالب صرفا یک آهنگساز خارج شد.
بعد از انتشار این ترک از طرفی او را تحسین میکردم که برای اجرای سلیقه خود یا به قول خودش دغدغه های موسیقیایی و لذت بردن از هنرش از همچین مارکت پول ساز و شهرت سازی گذشته و از طرفی دیگر نگران بودم که نکند سرنوشت رپکن های داخل ایران به سر او بیاید و نداشتن درآمد کافی از این عرصه وی را به کم کار شدن وا دارد، اما به هر حال این تصمیمی بود که هر چند باعث پیشرفت کار سینا میشد اما به مذاق بسیاری که دوست داشتند هنرمند محبوبشان را روی صحنه ببینند خوش نیامد.قطعات بعدی سینا که حالا صدای پرستو را نیز همراه خود دارد سرشار از استعداد ، نوآوری و خلاقیت است. نوآوری در سوژ های ترانه ، در فرم قافیه ها و فراز فرود های مناسب و به جا که با به رخ کشیدن صدای هر دو هنرمند همراه میشود. به نظر میرسد پارسیان به خوبی میداند چگونه موضوعی که بارها توسط سایر ترانه سرایان به آن پرداخته شده را از زاویه ای دیگر ببیند و آن را به ترانه ای بکر تبدیل کند. در این میان ملودی های زیبا و فضاسازی های خوب پرستو و همچنین تنظیم های محمد عباسی نیز در رسیدن به این موفقیت بی تاثیر نبوده اند.
در حالی که ترانه ی اکثر قطعات منتشر شده در سال های اخیر رو به ابتذال میرود و هر روز اشعاری بی معنی تر میبینیم ، پارسیان اشعاری ارزشمند و پر معنا مانند عصای موسی میسراید که میتوان ساعت ها به آن فکر کرد و برداشت های متفاوتی از آن داشت.
نقاط قوت پارسیان تنها به ترانه سرایی محدود نمیشود و دغدغه هنری یک هنرمند را میتوان از عوامل تولیدی که برای اثرش انتخاب میکند فهمید. در حالی که اکثر خوانندگان این ژانر برای کاور آرت اثرشان به یک پرتره از خود بسنده میکنند ، میبینیم که احسان احمدی با استفاده از هنر خود ترانه را روی کاور به تصویر میکشد تا به درک بیشتر شنونده از آهنگ کمک کند که این موضوع در این ژانر کم نظیر است.
در پایان امیدواریم روزی سطح آگاهی شنوندگان به حدی برسد که خوانندگان و ترانه های سطح پایین در مارکت موسیقی ایران جایی نداشته باشند و زیاد شدن امثال پارسیان به این امر کمک کند.
-
راستش رو بخواید بنده اصلا پاپ گوش نمیدم
چه برسه نقدش رو گوش کنم -
عذر میخوام اما یا این حجم از تعاریف ناشی از هیجان زدگی منتقد است و یا رپورتاژ آگهیست و هماهنگ شده با خواننده
مخصوصا در زمینه موسیقی هیچ نقطه منحصر به فردی دیده نمیشه
صدای ایشون البته صدای نسبتا خوبیه اما بسیار به صدای محسن یگانه شباهت داره البته نمیشه قطعا گفت این شباهت جنبه منفی دارهدر کل نمی دونم واقعا چی بگم
شاید اونقدر وضعیت موسیقی پاپمون سخیف و ضعیف شده که باید پذیریم که امثال ایشون کار خوب توی مارکت داره انجام میده-
به به چه تعریف زیبایی … عجب سطح بالای اطلاعاتی…
این چنین جملاتی هست که این دوست عزیزمون بعد از پست نظرشون منتظر ریپلای هستن.
جالبیه سخن ایشان فقط همینو بس که سبک خوانش و صدای جناب پارسیان رو با صدای جناب یگانه تشبیه دانستند…
امان از دست هدفون های چینی که دیگ اجازه تشخیص تفاوت بین این دو صدا رو نمیدهند
…
نکته بعدی اینکه میفرمایند باید پذیرفت که ایشان کار خوب انجام میدهند…بله باید پذیرفت
تو مملکتی که محسن ابراهیم زاده با ان همه استعداد در تحریر های سخت سنتی “دونه دونه ” میخونه یه استعداد با اباهت پیدا شده که به جرئت میتوانم بگویم روی دست “شادمهر عقیلی ، بزرگ موسیقی پاپ کشور” بلند شده ، و این هیچ توهینی به جناب عقیلی که نیست هیچ ، بلکه افتخار ایشان باید باشد که همچنین شاگردانی تربیت نموده است.-
الحق که حرفاتو باید با طلا نوشت…
بدون شک مثل سینا پارسیان تو این سال های اخیر ندیدم، به نظرم کار های جدید سینا از کار های جدید چاوشی و شادمهر و یگانه خیلی خیلی بهتره و حرف جدیدی برا گفتن داره
-
-
سینا پارسیان رو حسابی قبولش داشتم
انتشار کشتی3 رو چند بار عقب انداخت و این کار باعث شد یه سری هوادارا تو اینستاش ناراحت شن از این موضوع هر چند من به این عقیده بودم که حتما دلیل منطقی پشتش هست
خلاصه تو اینستاش یکی کامنت انتقادی باادبانه گذاشت و ایشون رفتار جالبی نشون نداد(تقریبا بی ادبانه و طلبکارانه زد تو ذوقش)
انفالوش کردم و با خودم گفتم ایشون که هنوز به جایی نرسیده اینطوری رفتار کرده اگه رشد کنه چی می شه
هر چند کاراش فوق العادس اما دیگه ب این نتیجه رسیدم به یه سری ادمها پر و بال دادن خبط بزرگیه
ارزوی موفقیت براش و اصلاح رفتارش-
یه هنر مند بی ادعا به مارکت اگه بخوای نام ببری به جز سینا پارسیان دیگ کی؟؟؟…
از اولش گفت من برای دل خودم موزیک کار میکنم اگه سلیقه شما چیز دیگست همکار های من دارن برا سلیقه های مختلف میخونن.
بعد از بین کلام ایشون باید متوجه شد هیچ دین و وظیفه ای برای سلیقه های مختلف و زمان بندی کاراشون ندارن.
خودشون گفتن برای کشتی 3 ، من چند بار ووکال گرفتم و لی هیچ کدوم اونچیزی ک میخواستم نشد . و این بود دلیل دیرکرد.خلاصه عزیزم انفالو کن به هیچکس برنمیخوره -
دوست عزیز اگر کاری عقب میفته به معنی این نیست که ایشون خودش رو میگیره شما فک کن بدون هیچ درآمدی بخوای کار کنی و بهترین کار رو به هوادارات هدیه بدی الان خواننده های بزرگی هستن مثل یاس سال به سال آهنگ میدن ولی یه آهنگی میدن که محتوا داشته باشه و حتی در مواقعی بعضی افرادی که از اون سبک خوششون نمیاد رو جذب کنه
-
-
-
درسته سینا پارسیان و خواننده های دیگری مثل احسان پایدار صداهایی شبیه به محسن یگانه دارن که این موضوع بیشتر به نفع محسن یگانه شد در اوایل چندی اهنگای خوب این هنرمندان به نام محسن یگانه پخش شد نمونش ئاهنگ “پای من جوونیتو هدر نکن دلبر ناز ” سینا پارسیان ازین گذشته سینا پارسیان صداش بدون دستگاه زیبا و دلنشینه توی پیجش کلی وکال داره با گیتار پیشنهادمیکنم که اهنگ کم دارمت هم گوش کنید پشیمون نمیشید 🙂